Veelgestelde vragen
Kan door iedereen een aanvraag worden ingediend?
Nee, aanvragen gaan altijd via professionele hulpverleners van een organisatie voor maatschappelijke hulp- of dienstverlening. Bewindvoerders kunnen samen met een hulpverlener een aanvraag doen.
Alleen als de bewindvoerder daarvoor toestemming geeft.
Binnen welke termijn kan SUN Friesland helpen?
Dit hangt af van de urgentie en de juiste, volledige informatie over de hulpvraag. Bij hoge urgentie kan dit al binnen 24 uur.
Waarvoor kan een financiƫle bijdrage worden aangevraagd?
Noodzakelijke kosten kunnen op verschillende manieren worden aangegeven. De noodzaak wordt voor elke cliënt individueel vastgesteld. Het gaat echter altijd om een éénmalige uitkering voor een bepaalde besteding. Bij noodzakelijke bestaanskosten kunt u denken aan leefkosten om het eind van de maand te halen; bijvoorbeeld het voorkomen van afsluiting van energie of water. Andere kosten kunnen zijn: extra kosten voor onderwijs, noodzakelijke huishoudelijke apparaten, woninginrichting en een identiteitsbewijs.
Welke bedragen worden uitgekeerd?
De hoogte van onze gift hangt af van uw hulpvraag.
Blijft er geld aan de strijkstok hangen?
Elke bijdrage die fondsen of donateurs geven, komt volledig ten goede aan hulp aan inwoners. De meeste gemeenten in Friesland ondersteunen ons met een bijdrage voor de personeels- en kantoorkosten.
Hoe is de privacy van de cliƫnten geregeld?
De behandeling van de persoonsgegevens valt onder de Wet op de Bescherming Persoonsgegevens. Deze gegevens worden na vijf jaar vernietigd.
Privacyreglement SUN Friesland